http://www.glittergraphicsite.comhttp://www.glittergraphicsite.comhttp://www.glittergraphicsite.comhttp://www.glittergraphicsite.comhttp://www.glittergraphicsite.comhttp://www.glittergraphicsite.comhttp://www.glittergraphicsite.com

Tuesday, October 15, 2013

Gaya rambut itu adalah identiti diri





Assalamualaikumwarahmatullahi wabarakatuh kepada umat Islam di seluruh Dunia.
Pada hari Raya Aidiladha yang mulia ini, ingin saya kongsikan sedikit Ilmu yang ada kpd U all yang mungkin tidak tahu tentangnya, dan bg yang tahu tu, boleh lha tolong sebarkan.
Bismillah...
Antara perkara mudah dan yg pling cepat diTiru adalah pesen rambut. Ada yg Nampak hodoh, ada yg lawa, ada yg ganas. Tetapi, itu semua tidak difikir oleh ikutan. Lagi2 jika ada persOnaliti terkenal yg menggayakan style rambut tu, maka.. ramailah yang menjadi pak & mak turutnya.Ramai yg menganggap gaya rambut tu sekadar "gaya" . Namun hakikatnya gaya rambut sebenarnya menterjemahkan identiti penggayanya. Sejak dulu lagi, memang rambut dijadikan identiti sesuatu kaum. Misalnya di China dahulu, bila tukar je DinasTi yg memerintah, maka ada gaya rambut yg berlainan diwajibkan.Hari ini pun sama,,, lagi2 group punk & kumpulan RoCk . Golongan punk dengan pacak tengah & berduri. Golongan RoCk dengan rambut panjang berserabutnya. Jika ada yg mnggayakan style mcm Punk, tp dy bkn pengikut Punk, dy tiada identiti. Perlukah kita menggayakan cara-cara seperti di bawah ini?
 
MAKA, DENGAN ITU.. JUNG..JENG..
na taHu StaiL raMbuT isLamik?
sepatutnya..Orang Islam  dikenali kerana kekemasan rambutnya. Rambut kemas bersikat membuat orang seronok melihatnya.Jika dipotong pendek masih menyerlahkan kematangan peribadi. Jika dibiarkan panjang pun.. masih kelihatan kemas & menawan.Banyak hadis yang merakamkan perihal rambut Rasulullah SAW. Anas rd menceritakan bahawa secara semulajadinya Rambut Rasulullah SAW tidak lurus & tidak kerinting.. Rasulullah sentiasa menggunakan minyak Zaitun pada rambutnya. Riwayat Al-Tirmizi juga ada mengatakan Baginda suka menyikat rambutnya, sampaikan rambut Rasulullah sering disikat oleh isteri Baginda. Ada ketika Rasulullah berambut pendek & bercukur. Ada ketikanya rambut Rasulullah panjangnya sampai ke paras telinga, & kadang2 mencecah bahu (sebagaimana RIWAYAT BUKHARI) "& ada masanya rambut baginda mencecah ke paras bahu" . Ini menunjukkan Islam memberi keluasan dalam hal menggayakan rambut. Apa yang penting adalah kemas. Jangan pula dengan gaya
Al-Qaza & Tasyabbuh. 
 
Baginda juga pernah memintal rambutnya sebagaimana Ummu Hani menceritakan bahawa Rasulullah tiba di Mekkah dengan rambutnya ada 4 pintalan. Riwayat Al-Tirmizi & Abu Daud menurut Ulama' , hal ini menunjukkan bahawa Rasulullah sangat menjaga kekemasan rambutnya even dalam pengembaraan yang tidak menentu keadaannya.
 
Namun, ada juga org yg berambut panjang, memandai-mandai mendakwa mengikut sunnah Rasulullah sedangkan rambutnya berserabut macam RumPai LauT KeRing~ harus diingat juga, even Rasulullah pernah berambut panjang, masih tERSERlah gaya MASKULIN baginda dengan berJanggut rapi :)
 
 
____GAYA RAMBUT TERLARANG____
 
1) Al-Qaza'
 
Iaitu mencukur sebahagian rambut & membiarkan sebahagian lain.
(riwayat Al-Bukhari)
Hari ini,pelbagai gaya Al-Qaza' yg kita bole lihat. Kalau dulu, paderi kristian mencukur rambut di tengah & membiarkan rambut disekelilingnya. kelakar betul! skrg pulaq kumpulan PUNK yg buat mcm topi TroJan; cukur kanan & kiri then biarkan rambut di bahagian tengah je. Teringat masa temasya BOLA SEPAK dunia ketika Ronaldo menjadi sebutan ramai.Dia membawa gaya rambut berjambul di depan & bhgn lainnya dicukur. Maka ramai pula yg buat & tiru gaya itu. Bahkan ada seorang ayah dengan bangga mengayakan rambut anak kecilnya sebegitu rupa. huu~
 
 
2) Tasyabbuh
 
Iaitu meniru gaya yg khusus bagi golongan kafir & faSiQ.
Rasulullah SAW bersabda, "sesiapa yg meniru sesuatu kumpulan, dia adalah salah seorang drpad mereka!" (Riwayat Abu Daud)
Apabila satu2 gaya termasuklah gaya rambut telah menjadi symbol identiti sesuatu kumpulan orang FasiQ, maka elakkan menirunya. Usah biarkan citra muslim tenggelam dengan picisan gaya rambut sebigini.
 
 
wallahua'lam.



No comments:

Post a Comment